Rally Sweden 2015 - Uniknąć szwedzkich zasp!

wto, 10 lutego 2015 godz. 10:48:02 skomentuj rajdy

Kubica/Szczepaniak | Fot. P1 Sports

63 edycja Rally Sweden stanowi drugą rundę mistrzostw świata. W czwartek o 8.00 rozpoczyna się 3,99-kilometrowy odcinek testowy Råda, a na 20.04 zaplanowano superoes na Färjestadstravet - torze wyścigów kłusaków w Karlstad.

Po piątkowym wypadzie do Norwegii i drugim wieczornym przejeździe superoesu, rajd żegna Karlstad do niedzielnej mety. Dwie nocne przerwy czekają w Hagfors, gdzie na lotnisku zlokalizowano park serwisowy. Łączna długość oesów przekracza minimalny limit 300 km o 9,68 km. Najdłuższy w programie, Vargåsen mierzy 24,63 km. Poza superoesem w Karlstad, wszystkie odcinki odbędą się w ciągu dnia.

Wojna opon rozgorzała na dobre. Pięciu kierowców samochodów WRC korzysta z Pirelli - Robert Kubica, Michał Sołowow, Martin Prokop, Jurij Protasow i Lorenzo Bertelli. Kubica zaliczy drugi start w Szwecji. Przed rokiem widniał w czołowej dziesiątce do wizyty w zaspie na Lesjöfors 2. Uciekło 10 minut, podobnie jak na Rämmen. Przygoda na Värmullsåsen oznaczała stratę 4,5 minuty. Polska załoga została sklasyfikowana na 24 miejscu. Na oesach dwa razy udało się wbić w top 10. Kubica był ósmy na superoesie Karlstad 2, dziewiąty na Finnskogen 2.

Michał Sołowow dziesiąty raz startuje w Rally Sweden - dziewiąty z Maćkiem Baranem. W 2013 roku załoga Cersanitu zajęła 12 miejsce, wyrównując najlepszy polski wynik w tym rajdzie, należący od 2002 do Tomasza Kuchara i Maćka Szczepaniaka. Trzecia polska załoga w Szwecji, Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot powalczy Fiestą R5 w WRC 2.

Na hopie na odcinku Vargåsen 1 czeka nagroda za najdłuższy skok - Colin's Crest Award. W poprzedniej edycji rajdu Juho Hänninenowi zmierzono 36 metrów. Marius Aasen (2010) i Ken Block (2011) skoczyli 37 metrów. Volkswagen chwali się 41 metrami Sébastiena Ogiera, ale w drugim przejeździe.

Ogier i trzykrotny zwycięzca rajdu, Jari-Matti Latvala otrzymają nowe Polo. Andreas Mikkelsen  musi się zadowolić samochodem Latvali z Niemiec i Katalonii 2014. Z czterech zgłoszonych DS3  WRC pozostały dwa - Juho Hänninenowi zabrakło budżetu, a Jurij Protasow ostatecznie wybrał Fiestę. Mads Østberg skorzysta ze specyfikacji 2015. Elfyn Evans i Ott Tänak mają te same Fiesty co w Monte Carlo. Henning Solberg ponownie wsiądzie do egzemplarza z numerem nadwozia 1. Thierry Neuville nie zmienia pojazdu po RMC. Hyundaia i20 WRC Daniego Sordo poprowadzi Hayden Paddon. Kevin Abbring zaliczy debiut w samochodzie WRC - będzie to nowy i20 w specyfikacji 2014, pierwotnie przygotowany dla Paddona.

Fot. P1 Sports